fbpx

Lumina în fotografie – În ce ordine setăm luminile?

Educative, Foto - video | 2 comments

Iulian Afetelor

Iulian Afetelor

30.09.21

lumina, fotografie

Nu uita de calendar

Alătură-te și tu celor de la Rugby U Cluj. Cumpărând un calendar, vei ajuta la campania ”Zâmbet și Culoare pentru Apuseni” al Asociației Fotografi Hai-Hui

Lumina în fotografie, un subiect sensibil pentru mulți fotografi amatori

Atunci când folosești mai multe surse de lumină, fie și lumină naturală plus un reflector (orice material care reflectă lumina spre subiect) trebuie să le iei pe rând, de regulă începând cu lumina principală (Key Light).

Pare a fi o pierdere de timp, mai ales dacă folosești mai mult de două lumini, dar încercarea de a seta toate luminile in același timp va fi un mic dezastru, oricâtă experiență ai avea. Sunt multe surse de lumină ce pot și folosite și mult mai multe modificatoare de lumină, fiecare având caracteristicile proprii. În funcție de rezultatul dorit, lumina principală ar trebui în principiu să expună subiectul (sau o parte din subiect) cât mai corect posibil.

Apoi, se adaugă una câte una restul luminilor, dar tot timpul celelalte fiind oprite. Astfel, putem vedea exact ce aduce în plus sau nu acea lumină, dacă luminează cât de mult vrem din cadru sau dacă luminează mai mult decât am vrea. De fiecare dată când suntem mulțumiti de o lumină, facem o poză de test folosindu-le și pe cele setate anterior să vedem cum este afectat cadrul.

Mai jos, un exemplu relativ clasic, cu lumină principală (Key Light), lumină de separare a subiectului (Separation Light sau Background Light) și două tipuri de reflectoare, unul alb și unul argintiu (pentru a vedea diferența) pentru a ridica puțin umbrele (Fill in Light).

Veți vedea poze cu fiecare lumină în parte astfel încât puteți vedea exact cum afectează cadrul fiecare lumină. Ce trebuie notat, este faptul că dacă vrem o lumină cât mai “soft”, adică mai uniformă, iar tranziția de la partea luminată la umbre să fie cât mai lină, sursa de lumină trebuie să fie cât mai mare raportat la subiect și cât de aproape posibil. Mai multe straturi de “diffuser” (materialul translucent care se află de regulă în fața unui softbox, reflector etc) nu fac altceva decât să reducă reflexiile (Spectacular Highlights) și în nici un caz nu vor face lumina mai soft.

Mai multe despre lumina în fotografie puteți citi și în articolul anterior accesând acest link.

Iulian Afetelor

Iulian Afetelor

2 Comments

  1. Nico Rădescu

    Bună ziua…! Cred că erau interesante și setările folosite pentru fiecare dintre cele 5 exemple…pentru a înțelege mai bine ce implică diferența între Key Light..și celelalte..! Cu mulțumiri ! Nico Rădescu

    Reply
    • Iulian Afetelor

      Bună ziua!
      Setările (dacă ne referim la diafragmă, timp de expunere și ISO) se stabilesc înainte de a seta luminile în funcție de scenă și cum vrem să arate aceasta. Acestea vor rămâne neschimbate, indiferent de câte lumini folosim, altfel de fiecare când adăugăm o nouă sursă de lumină, dacă schimbăm expunerea, sursa /sursele anterioare vor modifica expunerea. Ca un exemplu, timpul de expunere poate fi timpul maxim de sincronizare cu blițul, diafragma se va seta în funcție de ce câmp de profunzime dorim iar ISO cât mai apropiat de cel nativ al camerei. Iar expunerea o vom controla ajutând puterea fiecărei surse de lumină. În toate exemplele de mai sus, setările rămân neschimbate, de asta și expuneri diferite în funcție de care și câte din sursele de lumină au fost folosite.

      Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: